Глава 
15

1Цар.15  с толкованием

1
И рече Самуил к Саулу: посла мя Господь помазати тя на царство в людех Его во Израили: и ныне послушай гласа словес Господних:

1Цар.15:1  с толкованием

2
сия рече Господь Саваоф: ныне отмщу, яже сотвори Амалик Израилю, егда срете его на пути, восходящу ему от Египта:

1Цар.15:2  с толкованием

3
и ныне ты иди, и поразиши Амалика и Иерима, и вся яже суть его, и не снабдиши от них (ничтоже), и искорениши его: и прокленеши его и вся сущая его, и не пощадиши его: и да убиеши от мужеска полу и до женска и от юнош и до ссущих млеко, и от говяд до овец и от велблюд до ослят.

1Цар.15:3  с толкованием

4
И собра люди Саул и сочте я в Галгалех двесте тысящ пеших и десять тысящ от Иуды в полцех:

1Цар.15:4  с толкованием

5
и прииде Саул до градов Амаликовых и засяде в потоце.

1Цар.15:5  с толкованием

6
И рече Саул ко Кинеови: иди и уклонися от среды Амалика, да не погублю тя с ним, ты бо сотворил еси милость с сынми Израилевыми, егда исхождаху из Египта. И уклонися Киней от среды Амалика.

1Цар.15:6  с толкованием

7
И порази Саул Амалика от Евилы даже до Сура, иже пред лицем Египта:

1Цар.15:7  с толкованием

8
и ят Агага царя Амаликова жива, и вся люди изби, и Иерима уби мечем.

1Цар.15:8  с толкованием

9
И сохрани Саул и вси людие Агага царя жива и благая от стад и буйволов, и снедей (и одежд), и виноградов и от всех благих: и не хотяху искоренити я, точию хуждшее и уничиженое истребиша.

1Цар.15:9  с толкованием

10
И бысть глаголгол Господень к Самуилу, глаголя:

1Цар.15:10  с толкованием

11
раскаяхся, яко помазах Саула на царство, понеже отвратися от Мене и словес Моих не соблюде. И опечалися Самуил и вопияше ко Господу всю нощь.

1Цар.15:11  с толкованием

12
И воста рано Самуил, и идяше на сретение Израилтяном рано. И возвестиша Самуилу, глаголюще: идет Саул в Кармил, и се, воздвиже руку себе, и возврати колесницу, и сниде в Галгалы. И прииде Самуил к Саулу, и се, той возношаше всесожжение Господу, первая от корыстей, ихже взя от Амаликов.

1Цар.15:12  с толкованием

13
И прииде Самуил к Саулу, и рече ему Саул: благословен ты Господу, сотворих бо вся, елика (ми) глагола Господь.

1Цар.15:13  с толкованием

14
И рече Самуил: и кий глас стад сих во ушию моею, и глас говяд, егоже аз слышу?

1Цар.15:14  с толкованием

15
И рече Саул: от Амалика пригнах я, ихже сохраниша людие лучшая от стад и от волов, еже пожрети я Господу Богу твоему, прочая же избих.

1Цар.15:15  с толкованием

16
И рече Самуил к Саулу: потерпи, и возвещу ти, яже глагола Господь ко мне нощию.

1Цар.15:16  с толкованием

17
И рече ему (Саул): глаголи. И рече Самуил к Саулу: еда не мал был еси ты пред Ним, и не властелина ли тя постави хоругви колена Израилева? И помаза тя Господь на царство Израилево:

1Цар.15:17  с толкованием

18
и посла тя Господь путем и рече тебе: иди и искорени Амалика, и погуби согрешших предо Мною, и воюй их, дондеже скончаеши их:

1Цар.15:18  с толкованием

19
и почто не послушал еси гласа Господня по всему, елико глагола тебе, но устремился еси на корысти и сотворил еси лукавое пред Господем?

1Цар.15:19  с толкованием

20
И рече Саул к Самуилу: послушах гласа людий и идох путем, имже посла мя Господь, и приведох Агага царя Амаликова, и Амалики искорених:

1Цар.15:20  с толкованием

21
и взяша людие корысти от стад и буйволы, первая от истребляемых на пожрение Господу Богу нашему в Галгалех.

1Цар.15:21  с толкованием

22
И рече Самуил: еда угодны Господу всесожжения и жертвы, якоже послушати гласа Господня? Се, послушание паче жертвы благи, и покорение паче тука овня:

1Цар.15:22  с толкованием

23
якоже грех есть чарование, тако (грех есть) противление, и якоже грех есть идолопоклонение, тако непокорение: понеже уничижил еси глаголгол Господень, и уничижит тя Господь не быти тебе царем во Израили.

1Цар.15:23  с толкованием

24
И рече Саул к Самуилу: согреших, яко преступих слово Господне и глагол твой, убояхся бо людий и послушах гласа их:

1Цар.15:24  с толкованием

25
и ныне возми грех мой и возвратися со мною, да поклонюся Господу Богу твоему.

1Цар.15:25  с толкованием

26
И рече Самуил к Саулу: не возвращуся с тобою, яко уничижил еси глаголгол Господень, и уничижит тя Господь не быти тебе царем во Израили.

1Цар.15:26  с толкованием

27
И отврати Самуил лице свое еже отити: и ят Саул за воскрилие ризы его и раздра е.

1Цар.15:27  с толкованием

28
И рече ему Самуил: раздра Господь царство Израилево от руку твоею днесь, и даст е ближнему твоему, лучшему паче тебе,

1Цар.15:28  с толкованием

29
и разделится Израиль на двое: и не обратится, ниже раскается Святый Израилев, занеже не яко человек есть, еже раскаятися Ему, запретит, и не пребудет.

1Цар.15:29  с толкованием

30
И рече Саул: согреших, но прослави мя ныне пред старейшины Израилевы и пред людьми моими, и возвратися со мною, и поклонюся Господу Богу твоему.

1Цар.15:30  с толкованием

31
И возвратися Самуил вслед Саула, и поклонися Саул Господу.

1Цар.15:31  с толкованием

32
И рече Самуил: приведите ми Агага царя Амаликова. И прииде к нему Агаг трепеща, и рече Агаг: тако ли горька смерть?

1Цар.15:32  с толкованием

33
И рече Самуил ко агагу: якоже обезчадствова жен оружие твое, тако обезчадится в женах мати твоя. И закла Самуил Агага пред Господем в Галгалех.

1Цар.15:33  с толкованием

34
И отиде Самуил во Армафем: и Саул отиде в дом свой в Гаваю.

1Цар.15:34  с толкованием

35
И не приложи Самуил ктому видети Саула даже до дне смерти своея, понеже плакаше Самуил о Сауле, занеже раскаяся Господь, яко постави Саула царя во Израили.

1Цар.15:35  с толкованием

Толкования на главу 1Цар.15
этой книги Священного Писания


Толкование блаженного Феодорита Кирского
 

Блж. Феодорит Кирский. Толкование на Первую книгу Царств

1Цар.15

Глава 
15

1Цар.15  с толкованием

Вопрос 32. Как должно разуметь сказанное: раскаяхся, яко помазах Саула на царство? (1Цар.15:11)

Неоднократно говорили мы, что раскаяние Божие есть изменение в Божием домостроительстве. Например: Бог повелел избрать на царство Саула по телесной его доброзрачности, но не потому, что Сам увеселяется телесным ростом (Он Творец и великорослых и малорослых), а в угождение народу, смотревшему на все только чувственными очами. А что Бог предпочитает часто малорослых великорослым и юных старцам, свидетель сему Закхей, который, мал будучи ростом, принял в дом свой Владыку; - свидетель Самуил, который, будучи юн, сподобился Богоявления; - свидетель Давид, предпочтенный братьям, которые были и больше и старше. Возжелав сего-то Давида поставить царем, и семени его сохранить царство, ради имевшего от него по плоти родиться Царя твари, и обращая слово к людям, Бог употребил человеческий образ речи, и сказал: раскаяхся, яко помазах Саула на царство. когда надлежало бы сказать: другому хочу отдать власть царскую, а Саула лишить владычества.
 


Вопрос 33. Почему Бог лишил Саула царства за дело человеколюбия? (1Цар.15:26)

Бог предвидел будущие его преступления, злоумышления против благодетельствующих, избиение священников, нарушение клятв, обращение к чревовещательнице. Но и одного преступления заповеди об Амаликитянах достаточно было, чтобы подвергнуть Саула решительному наказанию. Ибо должно было уразуметь сему недальновидному, что одна капля Божия человеколюбия препобеждает всякую человеческую доброту. Но когда Бог повелел наказать, этот жалкий сжалился; и когда произнесен Богом смертный приговор, он, как полагал, дарил жизнь; и когда Бог не велел пользоваться ничем из военной добычи, он из стад взял себе тучных овец и волов, а из всего прочего - лучшее. Сам положив заклятие никому не принимать пищи, или пития, хотел предать смерти преступившего зарок сей по неведению; а когда Бог всяческих наложил заклятие на Амаликитян, не за нечестие их, но за неприязнь к израильскому народу, взял себе не малое что-либо, но большую часть того, на что положено заклятие; не уцеломудрил его и пример Ахаров. Поэтому не мал, но весьма велик, грех его. Пророк напоминал ему слова, произнесенные им пред вступлением на царство, сказав: еда не мал был еси пред ним, чтобы стать вождем от скиптра Вениаминова, малейшаго из колен Израилевых? Т. е. не говорил ли ты: муж Иеминей есмь аз наименьшаго колена из всех колен Израилевых? (1Цар.9:21) Однакоже Господь помазал тебя в царя над всем Израилем, и посла тя Господь путем (1Цар.15:18). Потом Пророк говорит, какие заповеди дал Саулу, и как он преступил их, устремившись на корысти. Ибо к осуждению его служили, не столько противозаконное милосердие, сколько ненасытность, и любостяжательность, и страсть сребролюбия, поработившись которой, преступил он заповедь. Но Саул употребил Адамово слово, ибо сказал:послушах гласа людей (1Цар.15:20). Так говорил и Адам: жена, юже дал еси со мною, та ми даде от древа и ядох (Быт.3:12). И поелику Саул говорил, что волов и овец взял для жертвы, то услышал от Пророка: вот не хощет Господь всесожжений и жертв, якоже послушания гласа Господня. Се послушание благо паче жертвы, и покорение паче тука овня. Яко грех есть чарование, и преогорчение - неправда, а Терафимы наводят болезнь и труды4. Понеже уничижил еси глагол Господень,уничижит тя Господь не быти тебе царем во Израили (1Цар.15:22, 23). Слово Терафим Акила перевел: услужливость и взаимновзятие. А слово: чарование, думаю, указывает на неразумие некоторых. Ибо, вероятно, иные почли худым предзнаменованием, победителю не воспользоваться добычею. Слово же: Терафим поставлено вместо слова: наблюдение. Ибо, как Ефуд посвящен был Богу, и чрез него вопрошающим давалось знать, что делать; так посредством Терафимов объявлялись идольские прорицания. Ибо, в подобие Ефуду, Терафим посвящен был идолам; и о сем яснее сказано нами в книге Судей. А по переводу Акилы можно разуметь и иначе, то есть, Богу угодно исполнение повеления, а не приношение даров, потому что неприятно Ему служение вопреки Его воле, и оно уготовляет бедствия. Научая же, что определение Божие неизменно, Пророк присовокупил: не обратится, ниже раскается Святый Израилев, занеже не яко человек есть, еже раскаятися Ему (1Цар.15:29). По сему месту разуметь должно значение слова: раскаяваюсь.
 


Вопрос 34. Почему Пророк заклал Агага? (1Цар.15:33)

Потому же почему и Финеес Замврия. Ибо все, повелеваемое Богом, благочестно.
 


Примечания


Место сие у бл. Феодорита читается по ватиканскому списку.

 
..
1 2
..
3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
..
30 31
..

Главы на странице: одна / пять / все